Polska Grupa Górnicza S.A. zwraca uwagę na następstwa wprowadzenia przedmiotowego Rozporządzenia. Podkreślając znaczenie zapisów ujętych w przekazanym projekcie Rozporządzenia dla branży górnictwa węgla kamiennego, jak również rynku węgla kamiennego w Polsce.
Zapotrzebowanie na węgiel opałowy w Polsce kształtuje się na poziomie 5,5 mln ton, z czego 3,5 mln ton, tj. 65%, pokrywają krajowi producenci węgla kamiennego.
Rozporządzenie w zaproponowanym kształcie doprowadzi do eliminacji 90% krajowej podaży węgla opałowego, a w konsekwencji 90 % węgla opałowego zużywanego na krajowym rynku będzie musiało zostać pokryte przez węgiel pochodzący z importu.
Co to oznacza?
- 90% węgla opałowego, który będzie w stanie spełnić parametry jakościowe określone w projekcie Rozporządzenia, będzie pochodziło z rosyjskich kopalń, efektem, czego Rozporządzenie ułatwi obchodzenie embarga nałożonego na rosyjski węgiel,
- doprowadzi do ograniczenia dostępności węgla opałowego na krajowym rynku,
- wprowadzi konieczność sortowania i przesiewania węgla opałowego z węgla pochodzącego z importu i doprowadzi do pojawienia się na rynku krajowym miałów energetycznych, co wpłynie niekorzystnie na konkurencyjność ,
- doprowadzi do wzrostu cen węgla opałowego, z uwagi na eliminację krajowej podaży węgla doprowadzając do wzrostu niezadowolenia społecznego,
- spowoduje utratę przychodów rzędu 440 mln zł rocznie tylko w przypadku Polskiej Grupy Górniczej S.A., z uwagi braku możliwości sprzedaży węgla opałowego oraz konieczności kruszenia tego węgla i wzbogacanie nim miałów.
- spowoduje wzrost zapotrzebowania na środki pieniężne pochodzące z budżetu państwa u krajowych producentów węgla kamiennego objętych systemem wsparcia.