07 kwietnia 2025

SPOŁECZNY INSPEKTOR PRACY W CENTRALI PGG S.A.

Działając na podstawie Ustawy o Społecznej Inspekcji Pracy Dz. U. Nr 35 p.163 z dn. 24.06. 1983r. Ustawy o Związkach Zawodowych Dz. U. Nr 55.p.234 z 1991r. oraz Kodeksu Pracy Dz. U. Nr 24 p. 141 z 1974r. ustala się Regulamin Wyborczy określający zasady wyboru Zakładowego Społecznego Inspektora Pracy, dla Centrali PGG S.A.. przepisów w celu zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków pracy oraz ochrony uprawnień pracowniczych, określonych w przepisach prawa pracy, postanawiają powołać Społeczną Inspekcję Pracy w Centrali PGG S.A. na zasadach określonych Regulaminem ZSIP Centrali PGG S.A.

Działające w Oddziale: Centrala, Polskiej Grupy Górniczej S.A. związki zawodowe:

  • Organizacja Zakładowa NSZZ „Solidarność” Pracowników Centrali PGG S.A.,
  • Związek Zawodowy KADRA Pracowników Centrali i Administracji Polskiej Grupy Górniczej,
  • Międzyzakładowy Związek Zawodowy KADRA Pracowników Administracji,
  • Komisja Oddziałowa WZZ „Sierpień 80” w Centrali,

na podstawie ww. przepisów w celu zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków pracy oraz ochrony uprawnień pracowniczych, określonych w przepisach prawa pracy, postanawiają powołać Społeczną Inspekcję Pracy w Centrali PGG S.A. na zasadach określonych Regulaminem ZSIP Centrali PGG S.A.

W ubiegłym tygodniu w dniu 03.04.2025 roku wszystkie cztery organizacje związkowe reprezentujące pracowników Centrali PGG S.A. uzgodniły i podpisały Regulamin Wyborczy określający zasady wyboru Zakładowego Społecznego Inspektora Pracy, dla Centrali PGG S.A.

Następnym etapem jest na powołanie Komisji Wyborczej i uzgodnienie kalendarza wyborów, o czym poinformujemy w najbliższym czasie

Instytucja społecznego inspektora pracy została wprowadzona przez ustawodawcę w celu systematycznej poprawy stanu bezpieczeństwa i higieny pracy oraz zapewnienia związkom zawodowym niezbędnych warunków do sprawowania skutecznej kontroli przestrzegania przepisów prawa pracy przypomina Dariusz Delong.

Czym zajmuje się społeczny inspektor pracy? Co jeszcze warto wiedzieć o społecznym inspektorze pracy?

Kim jest społeczny inspektor pracy?

Społeczna inspekcja pracy jest służbą społeczną pełnioną przez pracowników, mającą na celu zapewnienie przez zakłady pracy bezpiecznych i higienicznych warunków pracy oraz ochronę uprawnień pracowniczych określonych w przepisach prawa pracy.

Społeczna inspekcja pracy reprezentuje interesy wszystkich pracowników w zakładach pracy i jest kierowana przez zakładowe organizacje związkowe.

Społeczni inspektorzy pracy mają prawo:

  • kontrolować stan budynków, maszyn, urządzeń technicznych i sanitarnych oraz procesy technologiczne z punktu widzenia bezpieczeństwa i higieny pracy;
  • kontrolować przestrzeganie przepisów prawa pracy, w tym postanowień układów zbiorowych i regulaminów pracy, w szczególności w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, uprawnień pracowników związanych z rodzicielstwem, młodocianych i osób niepełnosprawnych, urlopów i czasu pracy, świadczeń z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych;
  • uczestniczyć w kontroli przestrzegania w zakładzie pracy przepisów dotyczących ochrony środowiska naturalnego;
  • brać udział w ustalaniu okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy, zgodnie z przepisami prawa pracy;
  • brać udział w analizowaniu przyczyn powstawania wypadków przy pracy, zachorowania na choroby zawodowe i inne schorzenia wywołane warunkami środowiska pracy oraz kontrolować stosowanie przez zakłady pracy właściwych środków zapobiegawczych;
  • uczestniczyć w przeprowadzaniu społecznych przeglądów warunków pracy;
  • opiniować projekty planów poprawy warunków bezpieczeństwa i higieny pracy i planów rehabilitacji zawodowej oraz kontrolować realizację tych planów;
  • podejmować działania na rzecz aktywnego udziału pracowników zakładów pracy w kształtowaniu właściwych warunków bezpieczeństwa i higieny pracy oraz oddziaływać na przestrzeganie przez pracowników przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy;
  • wykonywać inne zadania określone w ustawie i w przepisach szczególnych.

 

Kto może być społecznym inspektorem pracy?

Społecznym inspektorem pracy może być pracownik danego zakładu pracy, który jest członkiem związku zawodowego i nie zajmuje stanowiska kierownika zakładu pracy lub stanowiska kierowniczego bezpośrednio podległego kierownikowi zakładu.

Społeczny inspektor pracy powinien posiadać niezbędną znajomość zagadnień wchodzących w zakres działania społecznej inspekcji pracy. Zakładowy społeczny inspektor pracy powinien posiadać, co najmniej pięcioletni staż pracy w branży, do której zakład należy, i co najmniej dwuletni staż pracy w danym zakładzie, a oddziałowy lub grupowy społeczny inspektor pracy, – co najmniej dwuletni staż pracy w tej branży i co najmniej jeden rok pracy w danym zakładzie.

 

IMG_20241123_151729

Pozdrawiam Marek Szczepanik

PKZ NSZZ „Solidarność”

Pracowników Centrali PGG S.A.

 

Benefity: Warto być członkiem związku

Legitymacja elektroniczna i karta rabatowa Lotos

Klub PZU Pomoc dla NSZZ Solidarność

Imprezy, koncerty, rozrywka

Parki rozrywki

Sport i rekreacja

Wczasy i wypoczynek

Turystyka

Zobacz wszystkie Benefity

Kontakt

+ 48 32 757 23 35

Adres: Polska Grupa Górnicza

40-039 Katowice ul. Powstańców 28

Organizacja Zakładowa NSZZ „Solidarność” Pracowników Centrali Polskiej Grupy Górniczej S.A.