Sygnalista (whistleblower – w języku polskim brak określenia oddającego precyzyjnie znaczenie tego angielskiego terminu) to osoba (pracownik w szerokim tego słowa znaczeniu), która mając na względzie dobro swojego miejsca pracy i (lub) dobro publiczne, przekazuje (najpierw swoim przełożonym, później – jeśli nie przynosi to skutku – innym instancjom, organom ścigania lub mediom) informacje o nieprawidłowościach związanych z funkcjonowaniem swojej firmy.
Ustawa z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów daje pracownikom i osobom związanym z firmą w związku z wykonywaną pracą możliwość poufnego zgłoszenia nieprawidłowości. Ale co może zgłosić sygnalista, by jego działania były uznane za zgodne z przepisami? Czy każde zgłoszenie musi być poparte dowodami? Wielu pracodawców obawia się, że poprzez nowe przepisy wzrasta ryzyko fałszywych doniesień. Sprawdźmy, czy tak faktycznie jest!
Co może zgłosić sygnalista zgodnie z ustawą?
Uwaga!
Do wspomnianego grona innych nadużyć zaliczyć można (nie jest to obligatoryjne) łamanie wewnętrznych regulacji (także związanych z etyką), o ile są one ustanowione w zgodzie z ogólnokrajowymi normami prawnymi.
Czego nie wolno zgłaszać sygnalistom?
Nie każdy problem, z którym spotka się pracownik, może być przedmiotem zgłoszenia sygnalisty. Zgodnie z ustawą, sygnalista nie powinien zgłaszać spraw, które dotyczą osobistych, wewnętrznych konfliktów, niemających związku z naruszeniem prawa lub regulacji wewnętrznych firmy. Dla przykładu, nieprawidłowości dotyczące stosunków międzyludzkich, czyli osobiste spory czy nieuzasadnione pretensje do współpracowników nie powinny stanowić przedmiotu zgłoszenia. Podobnie jest z informacjami, które nie są związane z działalnością zawodową organizacji. Warto podkreślić, że sygnaliści nie mogą zgłaszać naruszeń związanych z prawem pracy. Taka możliwość była dopuszczalna w pierwotnej wersji projektu ustawy, ale po konsultacjach ze środowiskami przedsiębiorców i ekspertów zrezygnowano z tego pomysłu w ostatecznej wersji. Nieprawidłowościami w prawie pracy wciąż zajmować będzie się Państwowa Inspekcja Pracy. Większość osób ocenia taką decyzję pozytywnie, argumentując to tym, że zgłoszenia sygnalistów w kwestii prawa pracowniczego spowodowałyby niepotrzebną biurokrację.
Czy sygnalista może zgłosić nieprawidłowość bez dowodu?
W kontekście tego, co może zgłaszać sygnalista, warto wspomnieć o sytuacji, gdy zgłaszający nie ma dowodu w sprawie. Sygnalista nie jest zobowiązany do przedstawienia pełnego zestawu dowodów na poparcie swoich twierdzeń, jednak zgłoszenie nie może opierać się wyłącznie na domysłach lub przypuszczeniach. Powinno być rzetelne i wynikać z uzasadnionych podejrzeń, a przedstawione fakty mają mieć oparcie w rzeczywistości. Wtedy odpowiedni organ zajmie się weryfikacją i dalszym śledztwem.
Co zrobić z fałszywymi zgłoszeniami?
Konsekwencje fałszywych zgłoszeń
Składanie fałszywych zgłoszeń, zwłaszcza w złej wierze, może mieć poważne konsekwencje. Jeśli ktoś zrobi to w celu zaszkodzenia innym lub zyskania osobistych korzyści, może spodziewać się postępowania dyscyplinarnego. Dodatkowo, osoba pomówiona ma prawo oskarżyć takiego sygnalistę z powództwa cywilnego i domagać się odszkodowania lub zadośćuczynienia. Z punktu widzenia pracodawcy, lepiej zapobiec takim sytuacjom.
Dziękuję, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca NSZZ „Solidarność” Centrali PGG S.A.
+ 48 32 757 23 35
Adres: Polska Grupa Górnicza
40-039 Katowice ul. Powstańców 28